Friday, February 10, 2012

ضغط المجتمع علي النساء ليتحجبن الجزء الثالث Society's Pressure on Women to Make Them Veil Part III






الاسم : دينا
السن : 23
اسباب الحجاب : اهلي عايزين كدة
اسباب الخلع : في الافراح بس مع اني نفسي يبقى على طول طبعا كله بيقول علية عسولة من غيره وانا نفسي اقلعة حتى لو شهر واجرب بس عندي بابا زعقلي وبيبهدلني لة فكرت اعمل كدة
انا لبست الحجاب وانا عندي 13سنة
انا زهقت بقى




اسمي منى أحمد مغربية أعيش في مدينة سلا عمري 25 سنة
أسباب ارتداء الحجاب لبسته عندما تقدم لخطبتي شاب قلت مع نفسي أعمل الحجاب لأغطي شعري و لأبعد الشباب و الرجال من ملاحقتي و معاكستي بالطريق و هكذا أصبحت فتاة محجبة أقلع الحجاب فقط بالبيت
أسباب خلعي الحجاب لأني بدي أعيش حريتي الشخصية و الفردية بدي أعيش حرة و متحررة لأن ليس الحجاب هو الذي سيمنعني من عمل و فعل حاجات أريد أن أعملها و حتى و أنا لما كنت بالحجاب عملت كثير حاجات مقتنعة بها لأنها الحرية و التحرر نمت و عملت جنس مع شباب و رجال بالحجاب ناكني و أنا بالحجاب و هذه هي الحرية و التحرر و لأني هكذا بخلعي للحجاب قلت مع نفسي أنني سأغير تفكير المجتمع عن الحجاب لي كفتاة حرة و متحررة و السبب الرئيسي و الأساسي لخلعي الحجاب هو أنني أريد أن أعيش في الحرية المطلقة و التامة
ردود الأفعال على خلعي الحجاب انتقدوني بشدة و تغيرت معاملتهم لي اتهموني بالنفاق و بأنني لن أتزوج أبدا و لكن فب الأخير تزوجت و أنا هلا حرة متحررة متزوجة من الشخص الذي أحب
أسباب الرغبة في خلع الحجاب هي العيش في الحرية و التحرر و الابتعاد عن طابوهات المجتمع و القيود
السن الذي ارتديت فيه الحجاب عندما كان عمري 20 سنة لمدة ثلاث سنوات و أنا عاملة الحجاب



Full name : Nucrahmah binti Syamsuddin
Why you wear/wore hegab : because my mother wear it
Why you took off hegab : according to my boy friend, without hegab I will look like more beauty
What were the responses when you took off hegab : everyone looks at me stranger
Why you want to take off hegab : It's my hearth choice
Why you didn't take off hegab in spite of your desire to take it off : because the regulations in my country forbid woman without jilbab/veil.
What were the responses when you said you want to take off hegab : my parents were so angry with me.
The age when you started wearing hegab : 15 years old

  



الاسم:رباب فيصل
السن:23 سنه
اسباب الحجاب:بابا فرضه عليا وانا في اولي ثانوي عشان المعاكسات
اسباب خلع الحجاب: طبيعه شغلي دلوقتي, والمرتب بتاعي كان اكبر من اني ارفضه وبابا ايامها محبش انه يقف في طريق مستقبلي, ده غير اني عمري ما اقتنعت بالحجاب ولا كنت شايفه نفسي بيه ولا عمري حسيت اني انثي بجد غير
دلوقتي